Jak opalać się zdrowo? Wakacyjny poradnik dla każdej dziewczyny

Rozgrzewające słońce, złocisty piasek, lazurowa woda i wakacje. Która z nas nie chciałaby w ten sposób spędzać jak najwięcej czasu? Ale czy długie przebywanie na słońcu na pewno jest zdrowe dla naszej skóry? Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, sprawdź, co daje opalanie się, ile można bezpiecznie opalać się na słońcu, kiedy najlepiej się opalać i dlaczego warto to robić.

Przed pierwszą kąpielą słoneczną…

…warto poczynić dokładne przygotowania. Nie chodzi tu tylko o zakup nowego i modnego stroju kąpielowego, spakowanie wszystkich gadżetów potrzebnych na plażę, czy wybranie odpowiedniego miejsca nad morzem. Są inne o wiele ważniejsze sprawy związane z kąpielami słonecznymi.

Chodzi tu między innymi o peeling. Złuszczenie martwego naskórka zapewni ci uzyskanie ładniejszej i trwalszej opalenizny, ujędrnienie skóry i pobudzenie krążenia krwi. Peeling całego ciała wykonuj przez dwa tygodnie przed planowanym wypoczynkiem. Ostatni zabieg zrób na dwa lub trzy dni przed opalaniem się; w ten sposób dasz skórze czas na regenerację.

Drugim ważnym zadaniem, które należy wykonać przed wakacjami, jest intensywne nawilżanie ciała. Jak dobrze wiesz, zarówno słońce, jak i woda morska wysuszają skórę, powodują, że szybciej się łuszczy i może być podrażniona. Dlatego zanim rozpoczniesz sezon na opalanie się, każdego dnia używaj nawilżającego balsamu, mleczka lub masełka do ciała i twarzy. Dobrze sprawdzą się kosmetyki z zawartością ekstraktu z ogórka, aloesu, zielonej herbaty, kwasu hialuronowego lub mocznika. Po opalaniu się nawilżanie jest równie ważne – dzięki tej czynności pomożesz skórze zregenerować się i złagodzisz podrażnienia.

Najważniejszą rzeczą, którą powinnaś zrobić przed urlopem, jest zabezpieczenie skóry przed szkodliwym działaniem promieniowaniem. Niestety nawet słońce, które tak przyjemnie ogrzewa nasze ciała, może spowodować uszkodzenia naskórka i skóry właściwej. Jeżeli chcesz się przed nimi ustrzec, to przed każdym wyjściem na słońce używaj kremów z filtrem UV. W zupełności wystarczy 20 SPF; pamiętaj tylko o powtarzaniu aplikacji co około dwie godziny.

Zasady zdrowego opalania się

1. Nie używaj kosmetyków z alkoholem

Latem nie zaleca się stosowania perfum, alkoholowych toników do twarzy i produktów antybakteryjnych na bazie alkoholu. Dlaczego? Ta substancja uwrażliwia skórę na działanie promieni słońca, podrażnia i wysusza. Alkohol w połączeniu ze słońcem może wywołać trudne do usunięcia przebarwienia. Co możesz zrobić? Zamiast perfum używaj zapachowych mgiełek, a tonik zastąp płynem micelarnym.

2. Skryj się w cieniu

Jeżeli wysoka temperatura jest nie do wytrzymania, to schroń się w cieniu. Przeczekaj w domu największe upały, które zazwyczaj pojawiają się między 11.00 a 16.00. Spaceruj zacienioną stroną chodnika, idź na wycieczkę do lasu lub wybierz się nad wodę. Pamiętaj o nakryciu głowy, które również zapewni ci troszkę cienia.

3. Chroń wrażliwe miejsca

Zabezpieczaj przed słońcem te części ciała, które są szczególnie wrażliwe na działanie słońca. Mowa tu o głowie, karku, uszach, ustach, oczach i wierzchniej części stóp. Jeżeli wybierasz się na spacer lub planujesz wypoczynek na plaży, to pamiętaj o: założeniu kapelusza z szerokim rondem, nakładaniu kremu z filtrem na każdą cześć twarzy, stosowaniu pomadek ochronnych, noszeniu okularów przeciwsłonecznych z filtrem.

Jak wybrać najlepszy krem z filtrem?

Jeżeli chcesz dobrać odpowiedni kosmetyk do opalania się i ochrony skóry, to musisz wziąć pod uwagę kilka czynników: fototyp skóry, wysokość faktora, rodzaj filtra. Ile mamy fototypów skóry? Jest ich sześć, z czego pierwszy określa skórę bardzo jasną, a szósty – ciemnobrązową. Twórcą tej skali jest dermatolog Thomas B. Fitzpatrick. To właśnie do fototypu dobiera się faktor kremu z filtrem UV. Wyróżniamy takie wartości SPF: 6 (najlepszy dla osób z najciemniejszą skórą), 10 (idealny dla osób z fototypem oznaczonym numerem pięć), 15-20 (w sam raz dla jasnobrązowej skóry, która rzadko reaguje na słońce oparzeniami), 20-25 (to kosmetyki dla osób o fototypie trzy), 30-50 (produkty bardzo dobrze dopasowane do osób z jasną skórą, która szybko ulega oparzeniom), 50+ (najlepsze dla osób z fototypem pierwszym).

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *